2/9/09

No ens cansarem de dir-ho: No volem ser perifèria!

Foment desaprofitarà bona part del corredor actual del TAV per a la línia de mercaderies

L'estudi informatiu hi reserva tres possibles traçats a Tarragona: per l'antiga Reus-Roda, pel nord o pel sud de Sant Salvador

EL PUNT - 29/08/09 02:00 - Tarragona - òscar palau

Ja es coneixen els primers detalls de l'estudi informatiu de la futura línia ferroviària de mercaderies entre el port de Tarragona i Castellbisbal, on enllaçarà amb l'alta velocitat cap a França. Els esbossos que des de fa uns mesos s'han fet arribar als ajuntaments afectats defineixen els corredors que el Ministeri de Foment valorarà per al pas de la nova infraestructura, que ja donen força pistes sobre un traçat definitiu que, en molts punts, no podrà aprofitar l'actual traçat de la línia del TAV. L'estudi dóna un seguit d'alternatives de traçats al Tarragonès i el Baix Penedès, entre els quals destaquen els tres possibles per superar Tarragona: el de l'antiga línia Reus-Roda –d'on parteixen totes les opcions–, el de l'enllaç entre el corredor mediterrani i el TAV i, fins i tot, un de nou entre Sant Salvador i l'AP-7.

El ministeri va adjudicar el 30 d'agost del 2007 la redacció de l'estudi a l'empresa Ingeniería Idom Internacional SA, per poc més d'1,5 milions d'euros. Després de gairebé dos anys –es compleixen aquest diumenge– els ajuntaments afectats van rebre el maig passat els primers esbossos dels possibles traçats, als quals ara ha tingut accés El Punt, perquè hi fessin suggeriments i aportacions, i a partir d'aquí Foment haurà de decidir el traçat definitiu, una decisió que, de fet, es podria avançar en el pla territorial parcial del Camp, que s'ha retardat una mica però que el govern català confia aprovar definitivament a la tardor.

Massa pendent

El que ja més o menys se sabia, en tot cas, però ara queda plenament en evidència, és que la nova línia no podrà aprofitar ni de bon tros l'actual del TAV, amb la qual cosa una bona part haurà de passar per un traçat diferent, al contrari del nord, on des de Barcelona fins a la frontera la línia de passatgers d'alta velocitat ja està adaptada per al pas de mercaderies. Entre Girona i Figueres, fins i tot es farà un tercer carril al costat del TAV, igual que entre Mollet i Sant Celoni. Des d'aquí, a més, el Pacte Nacional per a les Infraestructures (PNI) preveu que s'adeqüi a ample europeu l'actual línia convencional fins a la frontera. Fonts consultades admeten que, «per qüestions tècniques, com ara radis de gir mínims o sobretot pendents», el corredor del TAV entre Madrid, el Camp i Barcelona és apte per a trens de passatgers, però no de mercaderies, més pesants i de característiques diferents.

Diversos corredors

La nova línia, en qualsevol cas, sortirà del port de Tarragona –la finalitat bàsica és donar sortida a Europa a les mercaderies que hi arriben–, però l'estudi (vegeu el gràfic) parteix ja del nord de Vila-seca, des del punt on haurà d'enllaçar amb la línia de mercaderies d'alta velocitat del corredor mediterrani, que vindrà del sud i acabarà sent, segurament, la que s'està construint ara, en principi mixta per a passatgers i mercaderies i en ample ibèric, adaptable ja a l'europeu. El traçat serà paral·lel a la variant de Reus de la C-14 i anirà a buscar el corredor de l'antiga línia Reus-Roda, amb la qual cosa podria donar servei ja a un altre polígon important com el de Constantí, on ara ja hi ha una estació de mercaderies en què el PNI ja preveu millorar i ampliar les connexions actuals. A partir d'aquí, l'estudi ofereix tres possibles traçats, sempre de diversos quilòmetres d'amplada per curar-se en salut. Un, resseguint encara la via actual, per la Pobla de Mafumet i el Morell –nuclis que superaria pel sud o pel nord, o a través d'un túnel– i el nord del polígon petroquímic, fins a Perafort. La segona opció seria fer la connexió pel sud, entre Constantí i la petroquímica, usant el corredor de l'enllaç entre el corredor mediterrani i la línia del TAV, paral·lelament a la qual continuaria més o menys a partir de Perafort.

Es planteja encara, però, una darrera opció més propera a Tarragona, que passaria pel corredor entre el sud del barri de Sant Salvador, el polígon Riu Clar i l'AP-7. El traçat, en aquest cas, no arribaria a la línia del TAV fins a l'altura de la Riera de Gaià, i per tant superaria pel sud els nuclis urbans dels Pallaresos o el Catllar. Fins a Roda de Berà el traçat seria paral·lel al TAV, primer, i després, a la línia convencional que ve de Valls.

Notícia al PUNT

Plànol de les opcions