25/2/08

El Baix Gaià disposarà de 900.000 euros per impulsar una oferta turística conjunta

Diferents administracions sumaran esforços per situar al mapa la seva singularitat cultural i promoure l'interior

EL PUNT
AZAHARA PALOMARES. Tarragona


S'ha passat de la suma de projectes individuals d'onze municipis del Tarragonès nord a una oferta coordinada. La subcomarca del Baix Gaià tindrà un pla de foment turístic que permetrà avançar cap a la promoció de l'espai com un conjunt amb personalitat pròpia en què se sumarà l'èxit de visitants de la costa amb la singularitat de l'interior. El projecte, que es va impulsar des del Consell Comarcal del Tarragonès amb el suport de la Diputació i que ara desenvoluparà la Generalitat, tindrà un pressupost de 900.000 euros, dels quals el govern català en podrà aportar fins a un 60%. El pla, que s'ha perfilat a partir d'un estudi elaborat per la Universitat Rovira i Virgili (URV), proposa diversos productes turístics per tal de situar la regió dins del mapa turístic català.


+ El Consell Comarcal va ser l'escenari ahir de la presentació del pla de foment del Baix Gaià. / Foto: EL PUNT

El Consell Comarcal del Tarragonès va presentar ahir els principals trets de la proposta del pla de foment, que es desenvoluparà en el marc del Pla Estratègic de Turisme de Catalunya 2005-2010. En el cas del Baix Gaià, el projecte s'ha dissenyat per un període de tres anys, fins al 2011, i serà cofinançat, allà on no arribi l'aportació de la Generalitat, per l'ens comarcal i els diferents ajuntaments que hi participen. Amb el disseny del pla, es dota d'un marc financer i executor l'estudi sobre estratègies de desenvolupament turístic elaborat, amb el suport de la Diputació, pel grup de recerca sobre estudis turístics de la URV, i presentat dimecres passat.

LA CULTURA COM A EIX
La proposta, que va ser apadrinada pel conseller d'Innovació, Universitats i Empresa, Josep Huguet, aposta per la cultura com a element diferenciador del Baix Gaià, una opció amb la qual es pretén fer possible que adquireixi una posició efectiva dins de la marca turística Costa Daurada. A banda d'això, el pla de foment també aposta per integrar l'oferta de l'interior a la ja concorreguda costa, i aprofitar, d'aquesta manera, els recursos amb què tots dos àmbits es poden complementar.

En aquest sentit, el coordinador de l'estudi, Jaume Salvat, defensa com a pols d'atracció l'herència històrica dels castells –«que defineixen la identitat de la regió»–, el llegat romà i els valors paisatgístics, més vinculats a un model de turisme familiar. Dos camps que contribuiran, a banda de definir l'oferta de la subcomarca, a superar els límits d'estacionalitat i excés de segones residències del turisme costaner al Baix Gaià.

COMPLEMENTARIETAT
En total, les accions del pla de foment afectaran una àrea de 135 km² i habitada per unes 35.000 persones, de les quals un 75% viuen a prop de les zones de platja. El conseller Huguet va apostar, però, per centrar el gros dels esforços en «dos o tres punts que actuïn com a discurs aglutinador», i va destacar el potencial de visitants que suposa la proximitat del parc temàtic Port Aventura en cas que s'exploti el vessant històric de la regió.

La suma d'esforços dels ajuntaments, el Consell Comarcal, la Diputació i la Generalitat anirà, però, més enllà de les accions que inclogui el pla de foment, que encara ha de concretar el pressupost detallat de les accions. Així, Salvat va recordar la voluntat que els beneficis del projecte es complementin amb l'ajuda d'altres iniciatives, com ara el pla de dinamització del turisme per a la valorització del conjunt arqueològic de la Tàrraco romana, el pla específic de senyalització i adequació de miradors, i el pla d'acció del Patronat de Turisme de la Diputació.

Accions de gestió
- Creació d'un ens de coordinació entre els municipis, a partir dels recursos ja existents.
- Elaboració d'un pla de finançament.
- Instal·lació de punts d'informació al visitant a cada nucli.
- Potenciació de la informació als punts de més atracció.
- Creació d'un SIG turístic.
- Coordinació dels serveis de l'oferta de sol i platja.
- Valorització dels espais naturals.


Accions de promoció
- Disseny d'una imatge gràfica pròpia del Baix Gaià.
- Creació d'una web turística que permeti connectar amb els recursos locals.
- Promoció de mercats singulars.
- Elaboració de marxandatge.


Accions de millora de l'entorn i l'estructura turística
- Pla de senyalització.
- Rehabilitació del patrimoni.
- Condicionament d'aparcaments.


* Municipis inclosos en el pla de foment turístic - Altafulla
- Creixell
- El Catllar
- La Nou de Gaià
- La Pobla de Montornès
- La Riera de Gaià
- Renau
- Roda de Berà
- Salomó
- Torredembarra
- Vespella de Gaià
- Tamarit i Ferran (Tarragona)
- L'Argilaga (la Secuita)